Z energijskim vodenjem do boljšega počutja zaposlenih

Piše: Kim Cameron

Živimo v času, ko politična (ne)korektnost osvaja naslovnice. Obtožbe o nepravičnosti, privilegijih, nezavedni pristranskosti in sistemskem rasizmu se dogajajo vsak dan. Med 50 in 75 odstotki ljudi priznava, da se samocenzurirajo zaradi strahu, da bi jih imeli za politično nekorektne. Zato ne preseneča, da se nezavzetost in nezadovoljstvo zaposlenih med zaposlenimi gibljejo okoli 70 odstotkov. Nasprotovanje prevladujoči ideologiji zaposlene pogosto stane njihovega ugleda. V nekaterih primerih se njihova zaposlenost – in poudarek na politični korektnosti – ne zmanjšujeta, čeprav večina zaposlenih tega ne mara.

Atributi energijsko pozitivne kulture 

V podjetniških kulturah, kjer prevladuje politična korektnost, sta užaljenost in iskanje prestopkov značilna. Pritisk v smeri skladnosti s sprejemljivim stališčem je pogost. Ljudje so nagnjeni k obsojanju drugih, obtoževanju in zameri. Prevladuje negativna energija. Povežite to z današnjo visoko stopnjo izgorelosti zaposlenih in potreba po pozitivni kulturi je večja kot kdaj koli prej.

Organizacije, ki presegajo povprečja v panogi glede uspešnosti in dobrega počutja zaposlenih, dajejo prednost kulturi krepostnosti namesto političnega oz. organizacijskega  konformizma. Krepost se nanaša na najvišje težnje, h katerim stremijo človeška bitja – najboljše v človeškem stanju. Na primer, v teh organizacijah ljudje iščejo priložnosti, da prispevajo k drugim, jih dvignejo in pozitivno napolnijo z energijo. Kultura daje prednost izkazovanju sočutja in dobrodelnosti, ponižnosti in hvaležnosti, brezpogojnega sprejemanja ter zaupanja. Prevladuje pozitivna energija. Rezultat je končna zmogljivost, ki skoraj vedno presega povprečje industrije.

Vloga vodij in njihov vpliv na energijo organizacije

Empirični dokazi potrjujejo, da je najpomembnejši dejavnik pri oblikovanju takšne kulture vodja organizacije. Vendar pa ne more vsak vodja ustvariti takšne kulture. Pozitivna energija je sama po sebi življenjska in vitalna. V naravi je na primer najpogostejši vir pozitivne energije Sonce, ki je življenjska sila. Vse vrste, vključno s človeškimi bitji, so nagnjene k življenjski energiji in svetlobi. Zamrejo v prisotnosti negativne energije, ki izčrpava ali ogroža življenje. Ta pojav imenujemo heliotropni učinek.

Obstajajo različne oblike energije, vključno s fizično energijo, čustveno energijo, mentalno energijo in energijo odnosov. Vsaka od prvih treh oblik energije se z uporabo zmanjšuje. Potrebujejo okrevanje, ko jih porabimo. Energija odnosov je edina oblika energije, ki se z uporabo dviguje. Redko se izčrpamo, na primer, če smo v bližini osebe, s katero imamo podpirajoč odnos. Vodje, ki dajejo pozitivno energijo; to je  izžarevajo pozitivno odnosno energijo, gojijo obnavljajočo in oživljajočo kulturo za vse zaposlene.

Vodenje, ki daje pozitivno energijo

Pozitivna odnosna energija temelji na dokazovanju krepostnosti. Raziskave pri otrocih, starih tri mesece, potrjujejo, da človeška bitja uspevajo v prisotnosti krepostnosti – hvaležnosti, poštenosti, velikodušnosti, sočutja… Ko kaj podobnega pokažejo  vodje , recimo temu, da pokažejo vrlino, se izboljša počutje in zavzetost zaposlenih. Njihove organizacije proizvajajo bistveno višje ravni produktivnosti, kakovosti, zvestobe strank, inovativnosti in dobičkonosnosti v primerjavi s povprečji v industriji.

Poleg tega izkazovanje krepostnosti sprosti vgrajeni potencial vseh človeških bitij v smeri pozitivne, oživljajoče energije. Številne študije kažejo, da je doživljanje in opazovanje krepostnosti heliotropno. Vodi k uspehu zaposlenih in organizacije, zlasti v težkih časih.

Prakse vodij, ki dajejo pozitivno energijo

Vodje lahko spremenijo kulturo organizacije in se načrtno odmaknejo od tistih, ki so potopljena v strah in nezavzetost. Da bi se premaknili v kulturo pozitivne energije, cvetenja in nadpovprečne uspešnosti, sem izbrala nekaj aktivnosti vodij v različnih organizacijah, ki dajejo ljudem pozitivno energijo:

1. Vsi zaposleni prejmejo dnevnik hvaležnosti za beleženje najboljših stvari, ki so se zgodile čez dan, ali stvari, za katere so hvaležni.

2. Poleg priznanja za izjemno uspešnost z nagradami, najboljši zaposleni dobijo priložnost, da prispevajo s poučevanjem ali mentorstvom drugim.

3. Vodje ustvarijo javno dostopen zid hvaležnosti ali dobrih novic, kjer zaposleni beležijo, kaj ali koga želijo proslaviti.

4. Napake so na novo opredelijo kot priložnosti za učenje z objavo tega, kar smo se naučili iz incidenta.

5. Vodje pišejo pisma družinam zaposlenih, v katerih opisujejo prispevke, ki jih zaposleni dajejo organizaciji.

6. Ambasadorji dobre energije –  v organizaciji se mobilizira posebna ekipa, ki svoje sodelavce »okuži« s pozitivno, krepostno kulturo. Okužiti pomeni, da lahko drugim razložijo in ponazorijo krepostne kulturne lastnosti. 

John Quincy Adams je ujel bistvo vodenja, ki daje pozitivno energijo. Rekel je: 

“Če vaša dejanja navdihujejo druge, da več sanjajo, se več naučijo, naredijo več in postanejo več, ste energijski vodja.”